اصرار در عزاداری ابا عبدالله علیه السلام
نویسنده: کرمی
تاریخ: 20 آبان 1392 - 09:04:40

اصرار در عزاداری ابا عبدالله علیه السلام

قسمتی از مادۀ 34 کنواسیون ژنو در خصوص معامله با اسیران جنگی

( به اسیران جنگی برای اجرای مذهب خود و حضوردر مراسم مذهبی خود آزادی کامل داده خواهد شد و اماکن مناسب برای مراسم مذهبی آنان اختصاص داده خواهد شد)

رژیم بعث عراق ادعای مسلمانی می کرد بنابراین طبیعی بود علاوه بر مصوبات کنوانسیون ژنو, بر اساس اصول و عقاید و احکام دین مقدس اسلام، برای اسیران در هر دین و مذهبی نه فقط ممانعت ایجاد نکند، بلکه مقدماتی ایجاد کند که اسیران براحتی بتوانند در اسارتگاه به مراسم مذهبی خود بپردازند اما متاسفانه دشمن بعث  به جهت آگاهی از آثار عمیق معنویت در رشد و شکوفایی اسرا و حتی تاثیر گذاری بر سربازان عراقی، ممنوعیت هایی در انواع عبادات ایجاد کرده بود و حتی مجازات های سنگینی به نسبت نوع عبادت، در نظر می گرفتند.    

با این حال در اسارتی كه اضطراب و استرس و پديده‏هايى چون ترديد، ناكامى، تشويش، ترس و ناسازگارى با محيط، می توانست انسان را براحتی از پای درآورد ارتباط با اهل بیت بود که به ما آرامش خاطر می داد.  اسرا در پرتو دعا و گفتگو با پاكان و استمداد از ارواح پاك مقرباندرگاه الهى، نيرو گرفته و نابسامانيها را با توسل بدانها برخود هموار مى ساختند ، وخستگى‏ها و فشارهاى وارد بر روان ، و نيز اضطرابها و يأسها را از خود دور می کردند و بهآرامش و اطمينانى براى ادامه زندگى در محیط اسارت دست مى‏يافتند

قال رسول الله (ص) :« إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةٌ فِي قُلُوبِالْمُؤْمِنِينَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً »(مستدرك الوسائل، ج 10ص 318)
شهادت امام حسين عليه السلام در دل‏هاي افراد باايمان آتش و حرارتي ايجاد مي‏كند كه هرگز خاموش نخواهد شد.

اسرا نیز از این حدیث پیامبر گرامی مستثنی نبودند و برنامه های عزاداری برای اباعبدالله الحسین علیه السلام در طول دوران اسارت و خصوصاً در ایام ماه محرم از برنامه های اعتقادی و اساسی محسوب می شد که تعیین کننده ی راه و روش زندگی با عزت، در دوران سخت و طاقت فرسای اسارت بود آن هم با فشارهای روحی، روانی همراه با شکنجه که زندگی شرافتمندانه و پر درد و رنج ائمه ی هدی، در آن سرزمین پر مخاطره را در اذهان اسرای ایرانی تداعی می کرد و به خوبی می شد غربت و غریبی آن عزیزان را با دل و جان لمس نمود.

طبیعی بود که عزاداری در اسارت با عزاداری قبل از اسارتمان تفاوت بسیار داشت از ممانعت بسیار شدید دشمن گرفته تا محدودیت های امکانی نظیر شعر و نوحه و مداح و مکان عزاداری و امثال آنها.

دشمن همیشه نگاه قهر آمیزی به این موضوع داشت و تمام تلاش خود را برای عدم برگزاری عزادرای امام حسین(ع) ولو در گروه های چند نفره و حتی دو نفره بکار می گرفت .

بعثی های کینه توز، که بخوبی به تاثیر عمیق عزاداری سالار شهیدان واقف بودند از ماهها قبل در اتاق فکرشان راههای مبارزه با عزاداری محرم را بررسی می کردند و از هر طریقی می خواستند این عزاداری برگزار نگردد.

راههای ممنانعت از عزاداری

پخش فیلم های مبتذل از چندین هفته قبل از شروع ماه محرم در جمع اسرای آسایشگاه ها برای تاثیر گزاری روی اسرا 

پخش موسیقی های مبتذل در ایام محرم به نسبت روزهای دیگر بویژه تاسوعا و عاشورا

برگزاری سخنرانی توسط روحانی های درباری و نیز فراریان خائن از ایران 

تهدید های مختلف قبل از آغاز محرم

تزریق آمپول مخصوص که تا چند روز همه­ ی بی حال و نیمه جان می افتادند تا وانی برای عزاداری نماند.

مسموم کردن غذا بوسیله ریختن صابون و تاید  و شیوه های کثیف دیگر

کتک و شکنجه بعد از برپایی عزاداری بحدی که بدن ها کبود می شد

اصرار در برپایی عزاداری

از طرفی اسرا برای مبارزه با مخالفت ها ی حزب بعث، مشارکت حداکثری را بکار می بردند تا به هر طریقی مجلس عزاداری سید شهیدان عالم برپا گردد. در عزاداری سالار شهیدان (ع) که نشانه وحدت و عامل وحدت بود سلیقه ها کنار می رفتند اگر اختلاف هایی هم بود در عزاداری ها کنار گذاشته می شد و این می شد پایه ریزی وحدتی برای تمام سال .

گروه های شرکت کننده در مجلس عزا

رهبران و بزرگان در برنامه ریزی و تصمیم گیری .

افرادی که از صدای خوبی برخوردار بودند در امر مداحی.

اسرای خوش ذوق و دارای طبع شعر با سرودن شعرهای مناسب جهت نوحه خوانی.

گروه امنیت و نگهبانی برای امنیت و حفاظت و لو نرفتن مجلس عزاداری.

کسانی که در امر قنادی و آشپزی مهارتی داشتند برای پختن نذری توسط اندک امکاناتی مانند خمیر نام ،چراغ علاء الدین و کمی شکر و اهداء سهمیه­ی چند قاشقی و اندک برنج برخی عزاداران.

گروه خدمات برای خدمات لازم در مجلس عزای حسین بن علی علیهما السلام از جمله آویزان کردن پتو های تیره به دیوار به نشانه­ی سیاه پوشی چند دقیقه قبل از شروع عزاداری.

ارشدها برای هماهنگی های لازم با دیگر آسایشگاه ها ، سخنرانان برای سخنرانی و در نهایت مشارک عزاداران، که همه بودند. - التماس دعا

دفعات بازدید: 16437
نظرات
اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.
ارسال نظر
نام
پست الکترونیکی
آدرس وب لاگ / وب سایت
نظر