هرچه بگندد نمکش می زنند
نویسنده: مدیر
تاریخ: 18 فروردین 1392 - 23:26:09

هرچه بگندد نمکش می زنند

سعیده نام آور- نمک یکی از چاشنی های مهم در مزه دار کردن غذاهاست که در فرهنگ غذائی ایرانی از حرمت خاصی برخوردار است.نمک که ترکیب شیمیائی آن کلرید سدیم

 

 

است می تواند دونوع ماده معدنی را وارد بدن هر فرد بکند که در تنظیمات بدن مؤثر هستند . اما در صورت ورود بیش از حد سدیم به بدن ( از طرق مختلف مانند مصرف زیاد نمک) این ماده معدنی  می تواند بیماری هایی را از قبیل فشار خون و ... ایجاد کند.

 

 

 

درضرب المثل های بسیاری از نمک نام برده شده است مانند حرمت نان و نمک را نگه داشتن ، نمک خوردن و نمکدان شکستن ، هرچه بگندد نمکش می زنند    وای به روزی که بگندد نمک ، نمک بر زخم پاشیدن، حق نمک ، بشکند این دست که نمک ندارد، نمک گیرشدن و ... که با توجه به مضامین این ضرب المثل ها می توانیم به اهمیت این ماده غذائی پی ببریم و همچنین تا حدودی به خواص آن .

 

 

 

از آن جائی که یکی از نقش های اساسی سدیم در بدن ، تنظیم فشار اسمزی ست ، در صورتی که سدیم کافی وارد بدن نشود می تواند منجر به افت فشار خون و بدحالی گردد. اما در حالی که در سال های اخیر با تغییر فرهنگ غذایی و متأسفانه با ورود فرهنگ غذائی غرب به سفره های ایرانی ، مصرف غذاهای حاوی نمک بالا  از جمله فست فودها باعث افزایش ورودی سدیم به بدن افراد شده است، بیماری فشار خون به شدت در سطح کشور افزایش یافته و به عنوان یک خطر جدی سلامت و جان افراد را تهدید می نماید .

 

 

 

هر سال از 18 تا 25 فروردین ماه که هفته سلامت نام دارد، به شعار و عنوان خاصی تعلق می گیرد. جالب است بدانید شعار امسال بدین صورت است " فشار خون را جدی بگیرید ".  میزان ایمن و توصیه شده سدیم روزانه  4/2 گرم معادل 6 گرم نمک در روز است یعنی کمی بیشتر از یک قاشق مرباخوری . حال بیاییم محاسبه کنیم که آیا ما روزانه این قدر نمک مصرف می کنیم یا این که ...؟!!!

 

 

 

شاید هنگام محاسبه تمام توجهمان به طرف نمک زدن به غذاها برود، در حالی که ما به طور نامحسوس میزان زیادی نمک را روزانه از طرق مختلف مانند نان ، پنیر، برنج و خورشت ها ، فست فودها ، خوراکی های شور مانند چیپس و پفک و آجیل شورو چاشنی های دارای نمک مانند شور و غیره مصرف می کنیم  و به راحتی می توان با یک جمع بندی کوچک متوجه شد که میزان مصرف روزانه ما بیش از یک قاشق مرباخوری ست !

 

 

 

"مصرف نمک و اثرات آن"

 

 

 

از آنجا که مصرف نمک زیاد می تواند غیر از فشار خون ، در افزایش بروز بیماری های قلبی و سکته و بیماری های کلیوی مانند نارسائی کلیه هم مؤثر باشد باید جدی گرفته شود و این امر تحقق نمی پذیرد به جز با دقت در مصرف منابع دارای سدیم .

 

 

 

 

 

همانگونه که از ضرب المثل ها هم مشخص شد از کاربردهای مهم این چاشنی ، خاصیت ضدعفونی کننده آن است (هرچه بگندد...).از نظر علمی برای رفع عفونت به خصوص عفونت گلو آب نمک قرقره کردن توصیه می شود  یا برای ضدفونی کردن دهان است که آغاز و پایان هر غذا در احکام اسلامی توصیه شده که با نمک باشد .

 

 

نمک با خاصیت  ضد میکروبی خود می تواند به عنوان یک نگهدارنده مفید اثر کند . برای همین است که در تهیه نان و فست فودها از آن استفاده می شود . نمک سود کردن گوشت یا ماهی یا سالم ماندن اجساد در کوه های نمک نیز به همین دلیل می باشد.

 

 

 

کاربرد دیگر و بسیار مهم نمک، به عنوان یک طعم دهنده قوی و مورد علاقه مردم می باشد که باید میزان آن در غذاها کنترل شود. مزه شور با توجه به عادات غذایی خانواده ، مورد توجه قرار می گیرد که در تمامی شرایط برای همه مصرف غذاها با نمک کم توصیه می شود .

 

 

 

یکی از مضرات مصرف نمک زیاد ، ایجاد اضافه وزن کاذب است . چون نمک آب را به طرف خود می کشد ، می تواند باعث احتباس آب در بدن شود و تورم ایجاد کند . بسیاری از افراد وقتی که مصرف نمک خود را کاهش می دهند مقداری از وزنشان با دفع آب اضافی کاهش می یابد . از طرف دیگر چون اضافات مواد معدنی از طریق کلیه ها دفع می شود ، مصرف نمک زیاد به کلیه ها نیز فشار بسیاری وارد می کند

 

 

 

.

 

 

 

 

توصیه های بی نمک :

 

 

 

 

 

  • مصرف نمک ممنوع نیست اما باید در چهار چوب توصیه های علمی و بسیار کم باشد .
  • از آنجا که از راه های مختلف ، نمک وارد بدن می شود باید غذاها را کم نمک تهیه کرد .
  • عادت آوردن نمکدان سر سفره یا میز را ترک کنید تا ورودی نمک به بدنتان کاهش یابد .
  • افرادی که دارای فشار خون هستند باید از مواد غذایی پر نمک بپرهیزند و همچنین افراد دارای نارسائی کلیه .
  • از خوردن زیاد چاشنی های پرنمک در کنار غذا مثل شور یا زیتون شور خودداری کنید .
  • از خوردن آجیل شور و خوراکی های کاذب جدا" بپرهیزید.
  • آبلیمو ، چای سبز ، چای ترش ، گریپ فروت ، سیرمی توانند فشار خون را بسیار خوب کاهش دهند و مصرف روزانه آنها به کنترل فشار کمک بسیار می کند .
  • مصرف فیبر کافی یعنی سبزیجات زیاد و حبوبات کافی نیز در این زمینه مؤثر است . به دلیل این که فیبر ها از جذب زیاد سدیم ممانعت می کنند و سدیم اضافی را دفع می نمایند .
  • عدم مصرف غذاهای پرچرب که باعث تنگ شدن و بسته شدن عروق می شود نیز در کاهش فشار خون مؤثر است .
  • ورزش و فعالیت ورزشی نیز یکی از راه های مفید کنترل فشار خون است .

 

 

از آنجایی که بسیاری از جانبازان گرامی از بیماری های کلیوی و فشار خون رنج می برند ، لازم است با مطالعه و رعایت این توصیه ها به حفظ سلامت خود کمک نمایند.

منبع : فاش نیوز

دفعات بازدید: 16913
نظرات
اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.
ارسال نظر
نام
پست الکترونیکی
آدرس وب لاگ / وب سایت
نظر