راوی : هاشم زمانزاده

🏵 تیپ ۲ زنجان؛یکی از واحدهای افتخار آفرین زرهی ارتش کشورمان است که ابتدا در سال ۱۳۲۴ در شهر بهبهان تأسیس؛ سال۱۳۳۴به آذرشهر در آذربایجان‌ شرقی منتقل می‌شود.
ودر سال ۱۳۴۷ به زنجان انتقال پیدا کرده؛تحت فرماندهی لشکر۱۶ زرهی قزوین قرار می‌گیرد.

اوایل انقلاب در مبارزه باضدانقلاب‌ درمهاباد حضور یافته وبا آغاز جنگ به فرماندهی سرهنگ هوشیار در ۲۵ مهرماه ۱۳۵۹در شمال شهر اندیمشک مستقر می‌شود.

در اسفندماه ۱۳۵۹ به منظور تصرف رقابیه و انهدام نیروهای دشمن وارد عمل می‌شود و دشمن را گام به گام عقب میراند و درقسمت جنوبی تپه‌ های ابوصلیبی خات ورقابیه مستقر می‌شود.

در۱۲ آبان‌ ماه سال۶۰ از دشت رقابیه به منطقه سوسنگردتغییر مکان داده و برای عملیات سرنوشت‌ساز طریق القدس خود را آماده می‌کند. ومن بعد ازسه ماه خدمت در منطقه عجب شیر؛ درهمین ایام بود که به این تیپ اعزام شدم و درگردان ۱۲۵ زرهی دسته بهداری مشغول خدمت شدم .

یکشنبه نیمه شب هشتم آذر۱۳۶۰بود عملیات طریق القدس ؛در سه محور آغاز شد. محور شمالی از ارتفاعات «الله اکبر» در شمال شهر سوسنگرد تا منطقه «چزابه» گسترش داشت. محور میانی دهلاویه بود و محور جنوبی هم «سویدانی» نام داشت؛ازمجاور رودخانه نیسان آغاز میشد تلفات ایران ؛ به نسبت ازنیروهای عراقی بیشتر بود و سیل مجروحین وشهدا حسابی مشغولمون کرده بود
(۶۰۰۰ نفرمجروح وشهید ما درمقابل ۲۵۰۰نفر مجروح و کشته عراقی ها)

عملیات اگرچه در یک یا دو روزاجرا شد اما دفع پاتک بسیاری داشت به طوری که ۱۰ تا ۱۱ روز؛یعنی تا بیست ودوم آذرعراق مرتب پاتک میکرد و پاتک پشت پاتک؛ آتش توپ و تانک برای باز پس گیری مناطق آزادشده کشورمان ؛ خوراک هر روزمان بود و خود صدام شخصاً در منطقه حضور یافت.

من وهمکارم حسابی مشغول درمان مجروحین وراست ریس کردن امور شهدای عملیات و فرستادن اونها به پشت خط بودیم؛ تا اینکه یه روز…..

ادامه دارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید