راوي: احمد علي قورچي

زيارت كربلا در اسارت- آخرين بخش

غذای انروز هم سرتاسر زائرسرا پر بود از برنج با خورشت قیمه همراه پارچ های بزرگ و رنگارنگ با دوغ محلی که رونق خاصی به سفره زائرین بخشیده بود که حسابی بعد از سالها دلی از عزا در اوردیم و برای اولین بار خورشت قیمه نوش جان کردیم .
ضمنا یاد اوری کنم که اگر از اسرا سئوال شود که چه روزی به مقدار کافی و سیر غذا خورده اید به طور حتم انروزی را که به نجف اشرف و کربلا زیارت ائمه اطهار (ع) رفته بودند را نام میبرند .
به هر حال اسرا بعد از صرف نهار باید مجدداً به پشت سیم خاردارها و تکرار روزهای گذشته باز میگشتند .
باز هم به صف شده و از میان جمعیت به طرف اتوبوسها در حرکت بودیم و همچنان با ابراز احساسات و دست تکان دادن مردم عراق .البته بعضی از دوستان هم فرصت را غنیمت شمرده و هم در داخل حرم و هم در میان انبوه جمعیت با ذکر صلوات و دعا و یاد شهدا ی جنگ و شهدای اسارت فضای انجا را عطر اگین میکردند. که در این میان نگهبانان سریع بدنبال شخص مورد نظر میگشتند تا طرف مقابل را پیدا کنند که اکثرا بچه ها به کمک هم سریع حابجا میشدند که شناخته نشوند و اگر هم اتفاقی شناخته میشد پشت لباس انها را با ماژیک قرمز رنگ علامت ضربدر میزدند تا وقتی رسیدند اردوگاه حسابی با کتک و شکنجه از ان بنده خدا پذیرایی کنند و در چنین مواقعی بعضی از دوستان به محض رسیدن به اردوگاه زرنگی کرده و سریع و بدون فوت وقت لباسش را تعویض تا از کابل و شکنجه جان سالم بدر برد .

اری عزیز برادر اینگونه بود که دوباره پرستو های مهاجر با هزاران غم و درد غریبی و فرداهای مبهم به خانه و کاشانه خویش باز گشتند . انجا که دیوار بلند ستم سایه افکنده بود. اگر چه دل در پیش معشوق جا مانده بود. سینه ها اخگر سوزانی شده بود و چشمها دریایی لرزان .
حالا دیگر اسرا پس از برگشت از زیارت ائمه اطهار (ع) در کیسه های انفرادی خود اشیای بسیار ارزشمند و ومعنوی داشتند که با هیچ چیز عوض نمیکردند که انها را برای تقدیم به عزیزترین و نزدیکترین کسانشان چون پدر و مادر و همسران چشم انتظار و …نگه داشتند ، سجاده های گلدوزی شده جانمازهای کوچک و بزرگ .تسبیح هایی که با گل و یا با هسته های خرما درست کرده بودند و دستمال و پارچه های مختلف که همگی انها را متبرک کرده و برای اهداء به عزیزان خود از انها بخوبی محافظت میکردند .
با تشکر از اینکه تا این لحظه همراه ما بودید …

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید